Miks on foolhappe võtmine raseduse planeerimisel oluline?

Miks on foolhappe võtmine raseduse planeerimisel oluline?

Põnevus uue pereliikme tervitamise ees on tohutu. Kuid enne, kui saabub see imeline päev on tähtis, et tulevased emad pööraksid tähelepanu oma tervisele ja heaolule.

  • Miks on foolhape naisele ja lapsele oluline?

  • Kui folaat on vitamiin, kas ma ei saa seda juba toidust piisavalt?

  • Mida veel teha, et olla raseduseks valmis?

  • B12-vitamiin

  • Foolhape raseduse ajal

  • Mis on foolhappe eelised?

Miks on foolhape naisele ja lapsele oluline?

Tõenäoliselt oled kuulnud foolhappest ja et see võib aidata ära hoida neuraaltoru defekte (NTD) nagu spina bifida (lõhestunud lülisammas)  ja anentsefaalia (lootel ei ole aju välja arenenud). Aga mis täpsemalt on foolhape? Mida see teeb? Ja mis kõige tähtsam - millal tuleb seda võtta?

Folaat on vitamiin B9 naturaalne vorm, mida leidub toidus ja foolhape on vitamiin B9 sünteetiline vorm, mida kasutatakse toidulisandites. Keha kasutab foolhapet mitmel erineval viisil, näiteks uute rakkude kasvatamisel vajame seda DNA sünteesiks. Väga madal folaatide sisaldus punastes verelibledes võib põhjustada aneemiat ja muid tervisekahjustusi nagu depressioon ja mõned vähitüübid.

Neuraaltoru (milles kujuneb loote pea- ja seljaaju) defektid tekivad, kui neuraaltoru ei suuda täielikult sulguda See juhtub umbes 28. päeval pärast rasestumist. Rakud jagunevad ja kasvavad selle aja jooksul väga kiiresti ja vajavad täiendavat folaati, et valmistada DNA-d uute rakkude jaoks. Uuringutest on teada, et neuraaltoru defekti ennetamiseks peab folaatide tase punastes verelibledes olema kõrgem, kui see, mis on vajalik ainult enda keha tervena hoidmiseks. Raseduse ajal on kehal vaja kaks korda rohkem foolhapet. Vere kontsentratsiooni suurendamine võtab veidi aega, mistõttu on oluline, et kehas oleks piisav kogus folaate juba raseduse planeerimisel.

Folaadipuudus võib mõjutada viljakust, seega foolhappe kasutamine võib aidata rasestuda.

Foolhappe võtmine võib vähendada võimalust, et lapsel on väike sünnikaal või ta sünnib enneaegselt (enne 37 nädalat).

Kas teadsid?

Foolhappe manustamine kaheksa nädala kestel enne rasestumist ja esimestel rasedusnädalatel vähendab neuraaltoru defektiga laste sündimise tõenäosust umbes 70%.

Kui folaat on vitamiin, kas ma ei saa seda juba toidust piisavalt?

Tõenäoliselt mitte. Toidust saadud folaatide biosaadavus on madalam kui sünteetilise foolhappe biosaadavus. Folaat on ka valguse ja kuumuse suhtes tundlik ning hävineb kiiresti kuumutamisel. Seetõttu on kõige otstarbekam süüa värskeid puu- ja köögivilju.

Täiskasvanute ja üle 11-aastaste laste toit peaks iga päev sisaldama 200 mikrogrammi folaati. Head folaadiallikad on:

  •         oad, läätsed ja herned;
  •         apelsinid ja apelsinimahl;
  •         brokkoli, spinat, kapsas, rooskapsas, lehtkapsas;
  •         nisuidud ja täisteratooted;
  •         linnuliha, sealiha, maks ja koorikloomad.

Enne rasestumist tuleks lisaks mitmekülgsele ja tervislikule toidule võtta 400 mikrogrammi foolhapet päevas.

Suurem foolhappe annus võib vajalik olla, kui:

  •         sul on diabeet või tsöliaakia;
  •         oled ülekaalus (KMI üle 30);
  •         sul on olnud neuraaltoru defekt (spina bifida);
  •         sul on suguvõsas esinenud neuraaltoru defekt (või partneril);
  •         võtad epilepsiaravimid;
  •         neuraaltoru defekt on sinu rasedust mõjutanud.

Mida veel teha, et olla raseduseks valmis?

Enne raseduse planeerimist veendu, et oled tervislikus kaalus. Ülekaalulisus suurendab tõenäosust, et lapsel tekib neuraaltoru defekt, samuti suureneb teiste raseduse ja sünnitusega seotud probleemide tõenäosus, näiteks enneaegsus. Kui oled ülekaaluline ja juba rase, räägi oma ämmaemandaga, kuidas tervisliku toitumise abil oma kaal kontrolli alla saada. Väga suur ülekaal (KMI üle 30) võib tähendada neli korda suuremat tõenäosust, et lapsel võib olla neuraaltoru defekt.

Proovi regulaarselt iga nädal treenida vähemalt 150 minutit mõõduka aktiivsusega.

Ära suitseta ja tarbi alkoholi mõõdukalt. Folaadipuudus on tõenäolisem, kui tarbid palju alkoholi. Kui oled juba rase, tuleks alkoholist loobuda.

B12-vitamiin

Foolhape ei saa oma ülesandeid täita B12-vitamiinita. B12- vitamiin võib samuti vähendada neuraaltoru defekti ja anentsefaalia tekkimist. Enamik inimesi peaks saama vajaliku B12-vitamiini koguse kätte toidust, kuid rasedad, taimetoitlased ja veganid võivad vajada täiendavat lisa, kuna suurem kogus foolhapet tõrjub B12- vitamiini ainevahetusest välja. Vitamiin B12 õige tase on sama oluline kui piisav foolhappe varu. Seetõttu peaks võtma selliseid preparaate, mis sisaldavad lisaks foolhappele ka B-12 vitamiini.

Kui sul on olnud probleeme maoga või mao-operatsioon või võtad ravimeid liigse maohappe vastu või kui perekonnas on esinenud aneemiat, lase perearstil enne rasestumist kontrollida enda B12-vitamiini taset veres. Kui sul on olnud kaalulangetusoperatsioon, peaksid enne rasestumist konsulteerima arstiga.

B12-vitamiini looduslikud allikad: liha, kala ja piimatooted.

Kõrge palavik

Kui sul tekib kõrge palavik, näiteks gripist või põiepõletikust, siis jätka järgneva kuu jooksul rasestumisvastaste vahendite kasutamist. Proovi rasestuda alles siis, kui tunned end paremini.

Kui arvad, et oled rase või planeerid rasedust ja sul on põieinfektsioon ning selle raviks on määratud trimetoprim, siis konsulteeri oma perearstiga. Trimetoprim blokeerib folaadi toimet ja on seotud neuraaltoru defektiga. Perearst saab välja kirjutada alternatiivse antibiootikumi. Kui trimetoprim on välja kirjutatud, kasuta rasestumisvastaseid vahendeid veel kuu või kaks.

Foolhape raseduse ajal

Foolhapet tuleb võtta kuni 12. rasedusnädalani iga päev. Kui oled rasedusest teadlik ja sa pole foolhapet tarvitanud, siis konsulteeri esimesel võimalusel oma arsti või ämmemandaga.

Mis on foolhappe eelised?

Folaat/ foolhape on paljudes keha protsessides hädavajalik. See toetab aju ja närve, head vaimset tervist, kardiovaskulaar- ja immuunsüsteemi ning kuna see aitab DNA sünteesile kaasa, saavad sellest kasu kõik rakud.

Folaadi optimaalse koguse tagamiseks organismis peaks toit sisaldama soovituslikult 200 mcg folaati ja 8 nädalat enne rasestumist kuni 12. rasedusnädalani peaks võtma iga päev 400 mcg foolhapet lisandina lisaks mitmekülgsele ja tervislikule toidule.

Folio® on toidulisand, mis sisaldab soovituslikku kogust foolhapet, lisaks B12-, D3-vitamiini ja joodi. Folio® tabletid sobivad alates raseduse planeerimisest kuni imetamisperioodi lõpuni. 


Kasutatud allikas https://www.shinecharity.org.uk/folic-for-life/thinking-about-having-a-baby

Tagasi